вівторок, 20 березня 2012 р.

Формування культурно-гігієнічних навичок у дітей раннього віку

20.03.2012 року в дошкільному навчальному закладі № 24 "Росинка" (завідувач Ситдікова І.І.) відбулось останнє в цьому навчальному році  засідання ПНМК вихователів груп раннього віку ДНЗ (керівник вихователь-методист ДНЗ № 19 Чубченко Л.Л.), на якому педагоги розглянули проблему формування у малят культурно-гігієнічних навичок. Відкрите заняття з дітьми 3-го року життя показала вихователь ДНЗ № 24 Іващенко Г.І. Малята жваві, активні, радо зустрічали гостей. Про особливості організації роботи з даної проблеми розповіла вихователь ДНЗ № 19 "Сонечко" Соловйова-Зубкова Ю.Ю. Педагоги підвели підсумки роботи на протязі року та намітили проблеми, які необхідно розглянути в наступному навчальному році. Зустріч була корисна та цікава!






















Модель аналізу педагогічної діяльності
з формування культурно-гігієнічних навичок у дітей 3-го року життя
під час приймання їжі

дата ____________________________________________________________________
назва групи ______________________________________________________________
вихователь ______________________________________________________________

напрямок контролю
висновки
рекомендації
- чи створені належні санітарно-гігієнічні умови (естетично оформлений вигляд стола, самої їжі, відповідність меблів зростові дітей, комплект столового посуду – ложка десертна, чайна, чашки, тарілки не щербаті, наявність маркування)
- чи немає затримки в подачі їжі
- чи сідають діти за стіл поступово, після вмивання
- чи достатньо самостійно їдять діти, добре пережовуючи їжу закритим ротом (занадто поспішаючи, дуже повільно)
- чи охайно їдять діти, чи правильно тримають ложку, чи п’ють із чашки, тримаючи її обома руками, чи користуються серветкою
- чи дотримуються діти основних правил поведінки за столом
- чи називає вихователь страви, чи викликає до них позитивне ставлення
 - чи стежить  вихователь за поставою дітей, чи враховує фізичний стан, індивідуальні особливості
- чи вчить вихователь по закінченні їжі дякувати, спокійно вставати з-за столу, тихо підсувати стілець, не чекаючи, поки всі закінчать їсти
 - чи забезпечується використання різноманітних методичних прийомів (ігрові дії, малі фольклорні форми тощо)


Систематичність планування освітньої роботи щодо формування культурно-гігієнічних навичок у дітей 3-го року життя під час приймання їжі


Форми роботи з батьками щодо формування культурно-гігієнічних навичок у дітей 3-го року життя під час приймання їжі вдома



Модель аналізу педагогічної діяльності
з формування культурно-гігієнічних навичок у дітей 3-го року життя
під час умивання

дата ____________________________________________________________________
назва групи ______________________________________________________________
вихователь ______________________________________________________________

напрямок контролю
висновки
рекомендації
- чи створені належні санітарно-гігієнічні умови (наявність індивідуального підписаного рушника, мильниці з милом, відповідність висоти умивальників зросту дітей)
- чи контролює вихователь вправляння дитини в засукуванні рукавів, у вмиванні рук та обличчя, витиранні їх насухо
- чи заохочує вихователь до акуратності (не розбризкувати воду, вішати рушник на місце, своєчасно користуватися туалетом, носовичком)
- чи подовгу чекають діти, поки вмиваються інші
- чи забезпечується використання різноманітних методичних прийомів (ігрові дії, малі фольклорні форми тощо)


Систематичність планування освітньої роботи щодо формування культурно-гігієнічних навичок у дітей 3-го року життя під час умивання


Форми роботи з батьками щодо формування культурно-гігієнічних навичок у дітей 3-го року життя під час умивання вдома



Модель аналізу педагогічної діяльності
з формування культурно-гігієнічних навичок у дітей 3-го року життя
під час одягання, роздягання

дата ____________________________________________________________________
назва групи ______________________________________________________________
вихователь ______________________________________________________________

напрямок контролю
висновки
рекомендації
- чи створені належні санітарно-гігієнічні умови (наявність необхідної кількості шаф для одягу, вільний доступ до них кожної дитини)
- чи дотримується послідовність в одяганні (рейтузи, взуття, светрик, головний одяг), роздяганні (светрик, плаття, сорочка, взуття, штанці, колготи),  акуратність у складанні своїх речей
- чи заохочує вихователь до самостійності, виховує культурні звички (ввічливо звернутися з проханням, дякувати, проходити не штовхаючись, не поспішаючи, спокійно)
- чи виявляють діти негаразди зовнішнього вигляду, мають певні вміння зашнуровувати черевики, застібати ґудзики
- чи відбувається розвиток мовлення, мислення (які методичні прийоми використовуються)
- чи надає допомогу помічник вихователя у одяганні, роздяганні дітей


Систематичність планування освітньої роботи щодо формування культурно-гігієнічних навичок у дітей 3-го року життя під час одягання, роздягання


Форми роботи з батьками щодо формування культурно-гігієнічних навичок у дітей 3-го року життя під час одягання, роздягання вдома





Поради батькам з формування культурно-гігієнічних навичок
Для дитини, привченої  до особистої гігієни з раннього віку, гігієнічні процедури - потреба, звичка. Навчання гігієнічним навичкам починається зі знайомства з предметами особистої гігієни: рушник для обличчя та рук, рушник для тіла, рушник для ніг, банне простирадло, невеликий гребінець з тупими зубчиками, стаканчик для полоскання рота, зубна щітка, носові хустки, щіточка для миття нігтів, мочалка для тіла.
Гігієнічне виховання після року направлено на прилучення дитини до наступних гігієнічних навичок:
* Мити руки перед їжею і після кожного забруднення;
* Умиватися після нічного сну і після кожного забруднення;
* Приймати щодня гігієнічний душ перед нічним сном, а влітку - і перед денним сном;
* Митися з милом і мочалкою (через два дні на третій);
* Підмиватися перед сном і після сну, якщо малюк прокинувся мокрим;
* Полоскати рот після прийому їжі (з двох років);
* Користуватися зубною щіткою (з двох років);
* Користуватися носовою хусткою у міру потреби в приміщенні і на прогулянці (самостійно з двох з половиною років);
* Користуватися гребінцем, стоячи перед дзеркалом (з півтора - двох років);
* Доглядати за нігтями за допомогою щіточки (з двох з половиною років);
* Не брати їжу брудними руками (під контролем дорослого протягом усього раннього дитинства);
* Мити ноги перед сном.

Будь-яку гігієнічну процедуру з маленькою дитиною слід проводити акуратно, обережно, щоб не злякати її, не викликати неприємних відчуттів. І навіть тоді, коли ваш малюк навчиться самостійно виконувати ту чи іншу процедуру, не залишайте його без нагляду.
Приступаючи до гігієнічної процедури, заздалегідь продумайте всі дії, розташуєте необхідні предмети так, щоб ними вільно можна було користуватися, не витрачаючи час на їхні пошуки, не відволікаючись. Наприклад, готуючись до купання, продумайте, де поставити глечик, куди покласти мило, на який гачок повісити рушник. Перевірте температуру води, приберіть всі зайві предмети з ванної кімнати.
Для проведення гігієнічних процедур з дитиною створіть всі необхідні умови:
* Додайте гачок для рушника на рівні зросту дитини;
* Підставте до умивальника лавочку, стоячи на якій він зможе дістати кран;
* Прикріпіть ручку-тримач до стіни, щоб дитина могла триматися за неї обома руками при підмиванні, миття ніг, прийнятті гігієнічного душу;
* Покладіть у ванній килимок (грати), щоб дитина не послизнулася.

Предмети, якими дитина буде користуватися самостійно, слід підібрати з урахуванням її вікових можливостей. Розмір шматки мила повинен відповідати руці дитини; рушник і петелька  на ньому повинні бути такими, щоб малюк одним рухом міг зняти і повісити його, стаканчики для зубної щітки і полоскання рота повинні бути стійкими, зручними і безпечними; гребінець слід вибрати з тупими зубчиками, щоб не пошкодити ніжну шкіру малюка, а її розмір повинен відповідати його руці.
Предмети особистої гігієни дитини повинні бути барвистими, що запам'ятовуються. Починаючи з року дитина здатна знаходити свій рушник, який завжди висить у певному місці і має будь-який  барвистий орієнтир (малюнок на тканині, аплікація, вишивка і т. д.).
Зручна організація умов для гігієнічної процедури повинна спонукати дитину до активності, самостійних дій.

Немає коментарів:

Дописати коментар